Schwarzwald
Dag 4: Gutach

Er begint een patroon te ontstaan: 's avonds regen, 's nachts droog en dan rond 6 uur weer regen. Gelukkig was het ook nu rond 10 uur weer droog zodat we na het ontbijt aan onze wandeling over de berg konden beginnen.

Vlakbij de camping namen we een pad steil omhoog richting Obere Ecke in het Forenwald. Dit was zeer pittig, maar ook heel erg mooi. Hier en daar zijn de paden wat verwarrend dus ik ben niet helemaal zeker welke route we hebben gelopen, maar we gingen richting Gutach en daar moesten we zijn Gutach ligt in een breed dal naast het dal van Kirnbach. De weg naar beneden was prachtig , over een breed pad door het bos met enorme dennen. In het dal aangekomen liepen we heerlijk zonnig en lekker vlak naar het noorden.

Overigens kon ik (Thijs) het niet laten een foto te maken van de oude barrels die we onderweg tegenkwamen. De grap is echt te oud en te slecht voor woorden (raad zelf maar), maar goed.....
het uiteindelijke doel van de wandeling was Singersbach, waar naast een Rodelbaan (Rodelahitiiiiieee) het Vogtsbauernhof ligt met een museum erbij. Dit is in hoge mate te vergelijken met het Openlucht museum te Arnhem. Eenmaal hier aangekomen hebben we eerst wat gedronken.
Vervolgens zijn we in het museum van de ene Bauernhof naar de andere gelopen. Prachtige grote bouwwerken, alles onder één dak met veel hoogteverschillen in het hof.
Na een uurtje rondbanjeren (het was erg druk) werd het tijd de terugweg op te zoeken. We hadden nog zo'n 7 kilometer te gaan, waarbij we natuurlijk ook de berg weer over moesten. We liepen eerst nog een stukje naar het noorden en vlak voor het Kinzigtal pakten we een wandelweg (Hansjakobweg II) die zeer stijl omhoog liep tot bijna an de top ( van 280 naar 450 meter binnen een kilometer).
Eenmaal boven aangekomen hadden we een prachtig uitzicht over het Kinzigtal met links van ons Hausach en rechts Schittenhof waar "ons" dal weer begint.

Na de klim volgde een pittige afdaling (fijn voor de knieën) die we helemaal tot aan de de Kirnbach liepen. Daarna hoefden we alleen nog langs de beek door het dal naar de camping te lopen om ons rondje af te maken.

Het was een prachtige wandeling, maar we waren wel totaal gesleept. Verder dan wat lezen, koken, eten en afwassen zijn we niet meer gekomen...